Swoją pracę kompozytorską zaczyna od poszukiwań stylistycznych inspiracji. Jego dojrzalszą twórczość opisuje się przy użyciu takich terminów, jak: aleatoryzm, sonoryzm, konstruktywizm. I w końcu w latach 80 Borkowski zwraca się w kierunku uniwersalnego i muzycznego sacrum. Znawcy podkreślają bogactwo muzycznej wyobraźni kompozytora, który nie poprzestaje na prostych rozwiązaniach, ale wciąż zaskakuje oryginalnymi pomysłami i twórczymi koncepcjami. W swoich utworach stosuje ciekawe rozwiązania, m.in. rozmieszczając wykonawców w różnych częściach sali koncertowej. Dzięki takiemu układowi instrumentów słuchacz znajduje się w centrum dźwięku.
Borkowski nierzadko komentuje własną twórczość. Jak sam twierdzi, to co wyróżnia jego styl to m. in. emocja muzyczna, dynamizm napięć, dramatyczny rodzaj ekspresji, symbolizm i aforystyczność w prezentowaniu myśli muzycznej, w końcu skłonność do wyboru składów kameralnych, czemu ma towarzyszyć dążność do maksymalizacji brzmienia. Jego muzyka była wykonywana w 25 krajach Europy i prawie na wszystkich kontynentach.
Studiował w Warszawie, a w latach 60 u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena raz u Jannisa Ksenakisa. W Paryżu był równolegle studentem muzykologii i filozofii. Od 1968 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzycznym im. Fryderyka Chopina). Jest autorem ponad 20 prac z zakresu teorii muzyki i kompozycji oraz muzyki polskiej.
Urodził się w 1934 roku.