MARTA MAGDALENA LELEK
Marta Magdalena Lelek jest uważana z jedną z najlepszych polskich skrzypaczek. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”...
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 9 lat w klasie skrzypiec Prof. Pawła Puczka – Kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Katowicach. Później, kontynuowała naukę pod kierunkiem prof. Antoniego Cofalika, zdobywając w tym czasie nagrody i wyróżnienia. Studia wyższe podjęła w 1999 roku, w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama”” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany.
W 2003 uzyskała tytuł Bmus with Honours a dwa lata później the Master Degree with Distinction in Performance. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio.
Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie (Polska, Włochy, Albania, Francja, Ukraina, Rosja, Hiszpania, Portugalia, Republika Czeska) Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii.
Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquestra Sinfonica Estade Mexico), UANL w Meksyku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej.
Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Paweł Przytocki, Michał Dworzyński, Charles Olivieri-Munroe, Gudni Emilsson, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Łukasz Borowicz, Wojciech Michniewski, Peter Dąbrowski, Miguel Salmon del Real, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jerzy Salwarowski czy Igor Verbitsky.
Wykonania Marty Magdaleny Lelek charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru,, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Albana Berga (Pamięci Anioła) Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr 2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici oraz napisany dla Marty Magdaleny Lelek i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku). Marta Magdalena Lelek ma również w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego wydaną przez brytyjska firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos).
Najbliższe plany koncertowe Marty Magdaleny Lelek (sezon 13/14) obejmują między innymi koncerty z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Wuhan (Chiny) z Narodową Orkiestrą Radia i TV Albanii w Tiranie, w Portugalii — z Orquesta Sinfonica di Gaia, Hiszpanii – z Barcelona Modern Project (Reus) we Włoszech – z Orchestra Sinfonica di Grosseto, Orquestra Sinfonica di Sanremo, Bari Philharmonic Orchestra, Orquestra Sinfonica di Fondi, „Corelli Chamber Ensamble” w Meksyku – z UANL, Monterrey Philharmonic Orchestra, Coahuila Symphony Orchestra, Orquestra da Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, Michoacan Symphony Orchestra, Orquestra de Camara de Morelos, w Tajlandii — z Narodową Orkiestrrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, na Ukrainie — z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Odessie, w Rosji – z Orkiestrą Symfoniczna Filharmonii w Woroneżu, Francji, recitale w Australii (Melbourne, Adelaida, Hobart, Perth) Najbliższe plany koncertowe w Polsce to między innymi koncerty z Orkiestrami Symfonicznymi Filharmonii w Poznaniu, Szczecinie, Krakowie, Katowicach, Olsztynie, Rzeszowie, Bydgoszczy, Opolu, Kielcach, Wałbrzychu, Kaliszu, Częstochowie, Zabrzu i wielu innych.
Marta Magdalena Lelek była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Kultury Polskiej, the Corporation of London, the Myra Hess Trust (Londyn) the Worshipful Company of Musicians (Londyn) the Cripplegate Foundation (Londyn).
Marta Magdalena Lelek gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926).
Recenzje z koncertów:
"...Owacjami na stojąco melomani dziękowali skrzypaczce Marcie Lelek za przepiękne wykonanie koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa. Do oklasków dołączył się Stefan Fraas, niemiecki dyrygent, który w tymże koncercie poprowadził orkiestrę…"
"...Marta Lelek, studentka i stypendystka renomowanej londyńskiej uczelni, zachwyciła doskonałą techniką,, różnorodnością dźwiękową oraz specyficzną niemal dziewczęcą delikatnością niezwykle pasującą do klimatu “północnej” zimno – namiętnej muzyki fińskiego kompozytora – Sibeliusa. Orkiestra świetnie dopasowała się do jej niemęskiej interpretacji. Precyzja i niemiecki “ordnung” Fraasa doskonale zaś z nią współgrał…"
"...Kilka minut później na scenie pojawiła się Marta Magdalena Lelek, jedna z najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Wykonując trzyczęściowy koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika: Rubato, Adagio i Vivace, zagrała tak, jakby życzył sobie tego sam kompozytor. Ukazała publiczności swoją wrażliwość i wdzięk oraz energię i muzykalność, popisując się przy tym niezwykłą techniką. W dalszej części wieczoru publiczność wysłuchała znakomitego wykonania “Koncertu skrzypcowego” Samuela Barbera (w wyk. M.M.Lelek)..."
"...Solistka (M.M.Lelek) z właściwym sobie wdziękiem i finezją techniczną, krok po kroku odsłaniała całe piękno najeżonej trudnościami kompozycji.” (koncert skrzypcowy Williama Waltona)
"Marta Magdalena Lelek, wspierana przez orkiestrę, perfekcyjnie oddała wszelkie niuanse, czerpiącego z folkloru, dzieła Panufnika. Oczarowała również publiczność nienaganną techniką, niewyobrażalnym dla zwykłych śmiertelników opanowaniem instrumentu oraz głębią i subtelnością interpretacji. Koncert skrzypcowy w interpretacji Marty Magdaleny Lelek zyskał zupełnie nowy wymiar – nic dziwnego, że jego wykonanie zostało nagrodzone owacją na stojąco i długo nie milknącymi owacjami. Niewątpliwie był to jeden z najjaśniejszych momentów tegorocznej edycji Festiwalu „Sacrum et Musica”” – kto wie, czy zarazem nie jeden z najlepszych koncertów w jego już ośmioletniej historii. Dlatego warto śledzić program wciąż trwającego Festiwalu, bo prawdziwe muzyczne wydarzenia dzieją się często tuż obok i nie można przechodzić obok nich obojętnie!.."