• LIPIEC
  • SIERPIEŃ
  • WRZESIEŃ 2013
  • USA
  • KANADA
  • AUSTRALIA
  • NOWA ZELANDIA

MARTA MAGDALENA LELEK
skrzypce

Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek jest uwa­ża­na z jed­ną z naj­lep­szych pol­skich skrzy­pa­czek. Opi­sy­wa­na przez re­cen­zen­tów jako „wy­bit­na”, „za­chwy­ca­ją­ca bar­wą dźwię­ku”, „o za­pie­ra­ją­cej dech w pier­siach tech­ni­ce”, „o­cza­ro­wu­ją­ca pu­blicz­ność wdzię­kiem i in­ten­syw­no­ścią in­ter­pre­ta­cji”...

Na­ukę gry na skrzyp­cach roz­po­czę­ła w wie­ku 9 lat w kla­sie skrzy­piec Prof. Paw­ła Pucz­ka – Kie­row­ni­ka Ka­te­dry In­stru­men­tów Smycz­ko­wych Aka­de­mii Mu­zycz­nej w Ka­to­wi­cach. Póź­niej, kon­ty­nu­owa­ła na­ukę pod kie­run­kiem prof. An­to­nie­go Co­fa­li­ka, zdo­by­wa­jąc w tym cza­sie na­gro­dy i wy­róż­nie­nia. Stu­dia wyż­sze pod­ję­ła w 1999 roku, w pre­sti­żo­wej the “Gu­il­dhall Scho­ol of Mu­sic & Dra­ma”” w Lon­dy­nie, w kla­sie skrzy­piec Prof. Krzysz­to­fa Śmie­ta­ny.

W 2003 uzy­ska­ła ty­tuł Bmus with Ho­no­urs a dwa lata póź­niej the Ma­ster De­gree with Di­stinc­tion in Per­for­man­ce. Jako stu­dent­ka, mia­ła moż­li­wość do­sko­na­le­nia się pod kie­run­kiem Sir Co­li­na Da­vi­sa, Ma­estro Jor­di Sa­val­la, the “Ta­kacs Qu­ar­tet” i wie­lu in­nych. Do­sko­na­li­ła rów­nież swo­je umie­jęt­no­ści pod kie­run­kiem Prof. Wan­dy Wił­ko­mir­skiej oraz Prof. Jose Lu­isa Gar­cii Asen­cio.

Wy­stę­pu­je z po­wo­dze­niem jako so­list­ka z or­kie­stra­mi sym­fo­nicz­ny­mi i ka­me­ral­ny­mi (czę­sto na­ro­do­wy­mi) w Eu­ro­pie (Pol­ska, Wło­chy, Al­ba­nia, Fran­cja, Ukra­ina, Ro­sja, Hisz­pa­nia, Por­tu­ga­lia, Re­pu­bli­ka Cze­ska) Azji, Ame­ry­ce, Ame­ry­ce Po­łu­dnio­wej, Au­stra­lii.

Kon­cer­to­wa­ła mię­dzy in­ny­mi z OSEM w Mek­sy­ku (O­rqu­estra Sin­fo­ni­ca Es­ta­de Me­xi­co), UANL w Mek­sy­ku, Na­ro­do­wą Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Taj­lan­dii w Bang­ko­ku, Na­ro­do­wą Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Ukra­iny w Ki­jo­wie, Na­ro­do­wą Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Ra­dia i TV Al­ba­nii w Ti­ra­nie, Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Fil­har­mo­nii Kra­kow­skiej.

Jako so­list­ka, współ­pra­cu­je z tak wy­bit­ny­mi dy­ry­gen­ta­mi jak Ma­estro Ja­cek Ka­sp­szyk, Ta­de­usz Woj­cie­chow­ski, Pa­weł Przy­toc­ki, Mi­chał Dwo­rzyń­ski, Char­les Oli­vie­ri­-Mun­roe, Gud­ni Emils­son, Clau­de Vil­la­ret, Vo­lo­dy­mir Si­ren­ko, Ho­bart Ear­le, Łu­kasz Bo­ro­wicz, Woj­ciech Mich­niew­ski, Pe­ter Dą­brow­ski, Mi­gu­el Sal­mon del Real, Mi­chał Ne­ste­ro­wicz, Mar­cin Na­łę­cz-Nie­sio­łow­ski, Je­rzy Sal­wa­row­ski czy Igor Ver­bit­sky.

Wy­ko­na­nia Mar­ty Mag­da­le­ny Le­lek cha­rak­te­ry­zu­je cie­ka­wy i nie­ty­po­wy do­bór re­per­tu­aru,, któ­ry obej­mu­je mię­dzy in­ny­mi kon­cer­ty skrzyp­co­we: Ben­ja­mi­na Brit­te­na, Wil­lia­ma Wal­to­na, Vau­gha­na Wil­liam­sa, Al­ba­na Ber­ga (Pa­mię­ci Anio­ła) Igo­ra Stra­wiń­skie­go, Sa­mu­ela Bar­be­ra, Fer­ru­cio Bu­so­nie­go, Ca­stel­nu­ovo­-Te­de­sco, Car­la Nie­lse­na, Yevge­na Stan­ko­vy­cha nr 2, An­drze­ja Pa­nuf­ni­ka, Da­vi­da Tu­ki­ci oraz na­pi­sa­ny dla Mar­ty Mag­da­le­ny Le­lek i jej za­de­dy­ko­wa­ny kon­cert skrzyp­co­wy Kar­la Fio­ri­nie­go nr 2 (Pre­mie­ra tego dzie­ła od­by­ła się w maju 2012 z Na­ro­do­wą Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Taj­lan­dii w Bang­ko­ku). Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek ma rów­nież w swo­im do­rob­ku pły­tę CD z kon­cer­ta­mi skrzyp­co­wy­mi Kar­la Fio­ri­nie­go wy­da­ną przez bry­tyj­ska fir­mę fo­no­gra­ficz­ną „Di­vi­ne Art” (dy­stry­bu­cja Na­xos).

Naj­bliż­sze pla­ny kon­cer­to­we Mar­ty Mag­da­le­ny Le­lek (se­zon 13/14) obej­mu­ją mię­dzy in­ny­mi kon­cer­ty z Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Fil­har­mo­nii w Wu­han (Chi­ny) z Na­ro­do­wą Or­kie­strą Ra­dia i TV Al­ba­nii w Ti­ra­nie, w Por­tu­ga­lii — z Orqu­esta Sin­fo­ni­ca di Gaia, Hisz­pa­nii – z Bar­ce­lo­na Mo­dern Pro­ject (Reus) we Wło­szech – z Or­che­stra Sin­fo­ni­ca di Gros­se­to, Orqu­estra Sin­fo­ni­ca di San­re­mo, Bari Phil­har­mo­nic Or­che­stra, Orqu­estra Sin­fo­ni­ca di Fon­di, „Co­rel­li Cham­ber En­sam­ble” w Mek­sy­ku – z UANL, Mon­ter­rey Phil­har­mo­nic Or­che­stra, Co­ahu­ila Sym­pho­ny Or­che­stra, Orqu­estra da Ca­ma­ra Te­atro des Bel­las Ar­tes w Me­xi­co City, Mi­cho­acan Sym­pho­ny Or­che­stra, Orqu­estra de Ca­ma­ra de Mo­re­los, w Taj­lan­dii — z Na­ro­do­wą Or­kie­str­rą Sym­fo­nicz­ną Taj­lan­dii w Bang­ko­ku, na Ukra­inie — z Or­kie­strą Sym­fo­nicz­ną Fil­har­mo­nii w Ode­ssie, w Ro­sji – z Or­kie­strą Sym­fo­nicz­na Fil­har­mo­nii w Wo­ro­ne­żu, Fran­cji, re­ci­ta­le w Au­stra­lii (Mel­bo­ur­ne, Ade­la­ida, Ho­bart, Perth) Naj­bliż­sze pla­ny kon­cer­to­we w Pol­sce to mię­dzy in­ny­mi kon­cer­ty z Or­kie­stra­mi Sym­fo­nicz­ny­mi Fil­har­mo­nii w Po­zna­niu, Szcze­ci­nie, Kra­ko­wie, Ka­to­wi­cach, Olsz­ty­nie, Rze­szo­wie, Byd­gosz­czy, Opo­lu, Kiel­cach, Wał­brzy­chu, Ka­li­szu, Czę­sto­cho­wie, Za­brzu i wie­lu in­nych.

Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek by­ła sty­pen­dyst­ką Mi­ni­ster­stwa Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go, Fun­da­cji Kul­tu­ry Pol­skiej, the Cor­po­ra­tion of Lon­don, the Myra Hess Trust (Lon­dyn) the Wor­ship­ful Com­pa­ny of Mu­si­cians (Lon­dyn) the Crip­ple­ga­te Fo­un­da­tion (Lon­dyn).

Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek gra na wę­gier­skich skrzyp­cach (Ja­nos Spie­gel – Bu­da­pest 1926).

Recenzje z koncertów:

"...O­wa­cja­mi na sto­ją­co me­lo­ma­ni dzię­ko­wa­li skrzy­pacz­ce Mar­cie Le­lek za prze­pięk­ne wy­ko­na­nie kon­cer­tu skrzyp­co­we­go d-moll Je­ana Si­be­liu­sa. Do okla­sków do­łą­czył się Ste­fan Fra­as, nie­miec­ki dy­ry­gent, któ­ry w tym­że kon­cer­cie po­pro­wa­dził or­kie­strę…"

"...Mar­ta Le­lek, stu­dent­ka i sty­pen­dyst­ka re­no­mo­wa­nej lon­dyń­skiej uczel­ni, za­chwy­ci­ła do­sko­na­łą tech­ni­ką,, róż­no­rod­no­ścią dźwię­ko­wą oraz spe­cy­ficz­ną nie­mal dziew­czę­cą de­li­kat­no­ścią nie­zwy­kle pa­su­ją­cą do kli­ma­tu “pół­noc­nej” zim­no – na­mięt­nej mu­zy­ki fiń­skie­go kom­po­zy­to­ra – Si­be­liu­sa. Or­kie­stra świet­nie do­pa­so­wa­ła się do jej nie­mę­skiej in­ter­pre­ta­cji. Pre­cy­zja i nie­miec­ki “ord­nung” Fra­asa do­sko­na­le zaś z nią współ­grał…"

"...Kil­ka mi­nut póź­niej na sce­nie po­ja­wi­ła się Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek, jed­na z naj­lep­szych pol­skich skrzyp­ków mło­de­go po­ko­le­nia. Wy­ko­nu­jąc trzy­czę­ścio­wy kon­cert na skrzyp­ce i or­kie­strę smycz­ko­wą An­drze­ja Pa­nuf­ni­ka: Ru­ba­to, Ada­gio i Vi­va­ce, za­gra­ła tak, jak­by ży­czył so­bie tego sam kom­po­zy­tor. Uka­za­ła pu­blicz­no­ści swo­ją wraż­li­wość i wdzięk oraz ener­gię i mu­zy­kal­ność, po­pi­su­jąc się przy tym nie­zwy­kłą tech­ni­ką. W dal­szej czę­ści wie­czo­ru pu­blicz­ność wy­słu­cha­ła zna­ko­mi­te­go wy­ko­na­nia “Kon­cer­tu skrzyp­co­we­go” Sa­mu­ela Bar­be­ra (w wyk. M.M.Le­lek)..."

"...So­list­ka (M.M.Le­lek) z wła­ści­wym so­bie wdzię­kiem i fi­ne­zją tech­nicz­ną, krok po kro­ku od­sła­nia­ła ca­łe pięk­no na­je­żo­nej trud­no­ścia­mi kom­po­zy­cji­.” (kon­cert skrzyp­co­wy Wil­lia­ma Wal­to­na)

"Mar­ta Mag­da­le­na Le­lek, wspie­ra­na przez or­kie­strę, per­fek­cyj­nie od­da­ła wszel­kie niu­an­se, czer­pią­ce­go z folk­lo­ru, dzie­ła Pa­nuf­ni­ka. Ocza­ro­wa­ła rów­nież pu­blicz­ność nie­na­gan­ną tech­ni­ką, nie­wy­obra­żal­nym dla zwy­kłych śmier­tel­ni­ków opa­no­wa­niem in­stru­men­tu oraz głę­bią i sub­tel­no­ścią in­ter­pre­ta­cji. Kon­cert skrzyp­co­wy w in­ter­pre­ta­cji Mar­ty Mag­da­le­ny Le­lek zy­skał zu­peł­nie nowy wy­miar – nic dziw­ne­go, że jego wy­ko­na­nie zo­sta­ło na­gro­dzo­ne owa­cją na sto­ją­co i dłu­go nie milk­ną­cy­mi owa­cja­mi. Nie­wąt­pli­wie był to je­den z naj­ja­śniej­szych mo­men­tów te­go­rocz­nej edy­cji Fe­sti­wa­lu „Sa­crum et Mu­si­ca”” – kto wie, czy za­ra­zem nie je­den z naj­lep­szych kon­cer­tów w jego już ośmio­let­niej hi­sto­rii. Dla­te­go war­to śle­dzić pro­gram wciąż trwa­ją­ce­go Fe­sti­wa­lu, bo praw­dzi­we mu­zycz­ne wy­da­rze­nia dzie­ją się czę­sto tuż obok i nie moż­na prze­cho­dzić obok nich obo­jęt­nie!.."